My lovely friends---Thanks

Thursday, 23 June 2011

puding pic karamel - tanpa telur

time2 macam ni..(selsema & sakit tekak) makan apa2 pun tak berasa..rasa nak makan benda yang lembut..manis dan sejuk..hehehe. teringat kat blog kak CT buat milkly peach pudding..cuma  buah pic tu..dah kaklyn ngap sebelumnya..hihihi  masa bukak tin,rasa nak buat,badan cam x sihat. bila tak buat tekak macam nak makan soo gagahkan diri buat tapi berkaramel lee (sbb buah dah kurang 1/2 tin)resepi nya hampir sama  cuma ada yang kaklyn ubah ikut  bahan yg ada dirumah..rupa pudding tu tak cun tapi...bolehhh laa..heeehee
bahan-bahannya
  • 2 cawan gula 
  • sedikt air
hanguskan gula..bila gula bertukar keperangan masukkan sedikit air ,tuangkan karaemel kedalam mangkuk acuan  berisi buah pic dan ketepikan.
  • bahan B
  • 1 bungkus serbuk agar-agar
  • 4 cawan air
  • 1 cawan gula
  • bahan C
  • 1 tin susu cair
  • 2 sudu makan tepung kastard
  • 1 sudu kecil vanilla
* campur sebati semua bahan C*
CARA
dalam periuk didihkan bahan B,kecilkan api kemudian masukkan bahan C
kacau rata sehingga adunan sedikit likat dan pekat. Matikan api,tuang aduananke dalam acuan tadi
bekukan sebebtar sebelum disimpan dalam peti sejuk
*sedap dihidang sejuk-sejuk*

4 comments:

  1. terliur lagi saya lyn...sedapnya..aduh!! posa posa...

    ReplyDelete
  2. tanpa telur ye...
    boleh cuba ni

    ReplyDelete
  3. ala rahmah senang jea buatnya.. weekend leh buat banyak2..heehee

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...